تغذیه در دوران نوزادی

دوشنبه 20 دی 1395
0:07
مراقبین سلامت

خوب بعد از نه ماه شیرین و سخت ........ بزرگترین سرمایه ی زندگی هر کسی از گوشت و خون خود فرد نصیب خانواده می گردد که نگه داری از این گنج گران بها وظیفه پدر ومادر است و کارشناسان بهداشت عزیز هم با دادن اطلاعات مناسب و پیگیری ها ی دلسوزانه وظیفه در مرتفع کردن این مهم دارند.پس بحث تغذیه و مکمل های مناسب در دوران نوزادی را تقدیم به همکاران عزیزمان میکنیم.


Image result for newborn baby in hospital

رشد و نمو فیزیولوژیک


طول مدت بارداری، وزن مادر قبل از بارداری و میزان افزایش وزن او در طول بارداری تعیین کننده وزن هنگام تولد نوزاد می باشد. بعد ازتولد رشد نوزاد تحت تاثیر ژنتیک و چگونگی تغذیه او است.

در اولین روزها ی زندگی، نوزاد با کاهش وزن روبرو می شود. اما از روز 7 الی 10 پس از تولد نوزاد به وزن طبیعی هنگام تولد بر می گردد و در 6-4 ماهگی وزن شیر خوار 2 برابر و در یک سالگی 3 برابر وزن تولد می شود.

چربی کل بدن به سرعت در طول 9 ماه اول افزایش می یابد پس از آن میزان سرعت افزایش چربی بدن به تدریج تا پایان کودکی کاهش می یابد.

درصد کل آب بدن از 70 درصد در بدو تولد به 60 درصد در یکسالگی کاهش می یابد و تقریبا تمامی کاهش در آب خارج سلولی است که از 42 درصد در بدو تولد به 32 درصد در یکسالگی تقلیل می یابد.


عزیزان بقیه مطالب در ادامه مطلب...........





ظرفیت معده نوزادان از 20-10 میلی لیتر در بدو تولد به 200 میلی لیتر در یکسالگی افزایش می یابد.
در طول ماه های اول تولد اسید معده کمتر ترشح می شود و سرعت تخلیه معده نیز کمتر است.
با وجودآنکه در طول 3 ماه اول پس از تولد پپسین معده کم است اما ترشح کم آن منجر به اختلال در هضم پروتئین نمی گرد.
فعالیت تریپسین نیز نسبت به کودکان بزرگتر کمتر است ولی به طور کلی فعالیت آنزیمی برای هضم پروتئین شیری که نوزادان به طور معمول مصرف می کنند کافی است.
لیپاز معدی و دهانی نوزاد، اسید های چرب کوتاه و متوسط زنجیر را در معده هیدرولیز می کند. لیپاز معدی اسیدهای چرب بلند زنجیر را نیز هیدرولیز می نماید و برا ی شروع هضم تری گلیسرید ها در معده اهمیت دارد. اکثر تری گلیسریدهای بلند زنجیر به صورت هیدرولیز نشده به روده کوچک منتقل شده ودر آنجا توسط لیپاز پانکراس تجزیه می شوند. لیپاز تحریک شده توسط نمک های صفراوی موجود درشیر مادر که توسط نمکهای صفراوی نوزادان تحریک می شود، تری گلیسریدها را در روده کوچک هیدرولیز می کند.
فعالیت آنزیم های مسئول هضم دی ساکاریدها (مالتاز و ساکاراز) در هفته 32-28 بارداری به سطح طبیعی در بزرگسالان می رسد. فعالیت آنزیم لاکتاز نزدیک زمان تولد افزایش یافته و در هنگام تولد به حد افراد بزرگسال می رسد .
میزان آنزیم آمیلاز پانکراسی که نشاسته را هضم می کند در طول 6 ماه اول پس از تولد در کم ترین سطح خود قرار دارد از این رو چنانچه ترکیبات نشاسته ای در 6 ماه اول زندگی به نوزادان داده شود، فعالیت آمیلاز بزاق آنها افزایش می یابد و هضم نشاسته به طور معمول درکولون جبران می شود .
کلیه های نوزادان از نظر فیزیولوژیکی نارس بوده ولی اندازه و قابلیت تغلیظ آن در هفته های اول زندگی افزایش می باید .
نسبت تصفیه گلومرولی درطول 9 ماه اول زندگی کمتر از میزان آن در دوره کودکی وبزرگسالی است .
توانایی تغلیظ کلیوی در نوزادان 700 میلی اسمول در لیتر است پس از گذشت 6 هفته بیشتر نوزادان قادر به تغلیظ ادرار همانند بزرگسالان هستند.


نیازهای تغذیه ای نوزادان


… انرژی:

مقدار انرژی توصیه شده تا 6 ماهگی، M:570 و F:520 در روز و از 6 ماهگی تا یکسالگی M:743 و F:676 در روز است.
بهترین راه ارزیابی کفایت انرژی دریافتی مشاهده میزان رشد و مقایسه آن با نمودار استاندارد در منحنی رشد است. افزایش وزن وقد باید با سرعت یکسان پیش رود .
مقدار انرژی توصیه شده برای کودکان تا 6 ماهگی 108 کیلو کالری به ازای کیلوگرم وزن بدن در روز و در 6 ماهه دوم زندگی 98 کیلو کالری به ازای کیلوگرم وزن بدن در روز می باشد.

… پروتئین :

مقدار پروتئین توصیه شده برای شیر خواران تا 4 ماهگی 1.9 گرم به ازای 100 کیلو کالری است و از 12-4 ماهگی 1.7 گرم به ازای 100 کیلو کالری است .
این مقادیر برای نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند بدلیل ارزش تغذیه ای بالای آن 15 درصد کمتر است . RDA برای پروتئین تا 6 ماهگی 1.9 گرم در روز و در 12-6 ماهگی 13.5 گرم در روز است.
اسیدهای آمینه مورد نیاز نوزادان مشابه بزرگسالان است به استثنای هیستیدین و آژرینین که به نظر میرسد برای نوزادان یک اسید امینه ضرری باشد.
تیروزین ، سیستئین ، تورین نیز ممکن است برای نوزادان نارس ضرری باشند .

… چربی:

توصیه می شود که نوزادان حداقل 3.8 گرم به ازای 100 کیلوکالری و حداکثر 6 گرم به ازای 100 کیلوکالری (30-54 درصد کالری) چربی دریافت کنند.
نوزادان کمتر از یکسال حداقل 30 گرم چربی در روز دریافت کنند .
لینولئیک اسید که برای رشد و جلوگیری از درماتیت ضروری است باید 3 درصد کل کالری را تامین کند

… کربوهیدرات:

کربوهیدارت باید 60-30 درصد انرژی در دوران شیر خوارگی را تامین کند.
37% کل کالری شیر مادر و 50-40 % کالری در شیرهای مصنوعی از لاکتوز و دیگر کربوهیدراتهای حاصل می شود.
به علت خطر بوتولیسم عسل و شربت ذرت را نبایستی به نوزادان زیر یکسال داد.

… آب:

از آنجا که قدرت تعلیظ کلیوی در نوزادان کمتر است بنابراین نوزادان نسبت به نامتعادل بودن آب آسیب پذیر تر هستند.
شیر مادر به مقدار کافی آب دارد؛ به طوری که نوزاد تا 6 ماهگی اگر به طور انحصاری از شیر مادر استفاده کند نیاز به مصرف آب ندارد.
شیر جوشیده برای نوزادان به جهت تبخیر آب آن مناسب نمی باشد.
در آب و هوای خیلی گرم ممکن است شیر خواران به آب بیشتری نیاز پیدا کنند.
در شیر خوارانی که دچار اسهال و استفراغ هستند، میزان آب بدن بایستی بدقت کنترل شود. کمبود آب باعث دهید را تاسیون هیپرناترمیک و علائم عصبی مانند تشنج و آسیب عروقی می شود .

… مواد معدنی

کلسیم:

شیر مادر 300 میلی گرم کلسیم در هر لیتر دارد که به آسانی جذب می شود.
AI برای کلسیم در نوزادان تا 6 ماهگی، 210 میلی گرم و برای نوزادان 7 تا 12 ماه، 270 میلی گرم در روز می باشد ، اگر چه تا 500 میلی گرم در روز کلسیم برای نوزادان زیر یکسال نیز توصیه شده است.
نسبت کلسیم به فسفردر شیر مادر 1/5 است .

آهن :

نوزادان ترم دارای ذخایر کافی آهن برای رشد خود تا زمان دو برابر شدن وزن تولدشان هستند. این نوزادان تقریبا در 6-4 ماهگی به دو برابر وزن خود میرسند در حالیکه این زمان برای نوزادان نارس بسیار زودتر است .
میزان آهن توصیه شده برای نوزادان از 7 تا 12 ماهگی، 11 میلی گرم در روز است که برای تامین این مقدار آهن علاوه بر غذاهای غنی از آهن مکمل آهن نیز توصیه می شود .
اثرات طولانی مدت کمبود آهن بر هوش و حافظه نوزادان اثر می گذارد.

روی:

نوزادان از همان بدو تولد وابسته به منابع غذایی روی هستند.
روی شیر مادر بهتر از شیر خشک جذب می شود. شیر مادر و شیر خشک مقادیر کافی روی (0.3-0.5 میلی گرم به ازای 100 کیلو کالری) را در سال اول زندگی تامین می کند .
AI روی در 6 ماه اول زندگی، 2 میلی گرم و در 6 ماه دوم زندگی، 3 میلی گرم در روز می باشد.

فلوئور:


با وجود آنکه شیر مادر حاوی مقادیر بسیار کمی از فلوئور است مصرف مکمل فلوئور برای نوزادان کمتر از 6 ماه توصیه نمی شود. پس از جوانه زدن دندانها توصیه می شود که چندین بار در روز به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند و نیز به نوزادانی که با شیر گاو یا فرمولای تهیه شده باآبی که کمتر از 0.3 میلی گرم در هر لیتر فلوئور دارد تغذیه می شوند آب حاوی فلوئور داده شود.
جهت جلوگیری از فلوئوروز سطح بالای دریافت قابل تحمل 0.7 میلی گرم روز برای نوزادان تا 6 ماهگی و 0.9 میلی گرم روز برای نوزادان 12-7 ماهه تعیین شده است.
مصرف فلوئور به میزان 100-4 میلی گرم در روز باعث فلوئوروز می شود.
…
ویتامین ها:


ویتامین D :


نوزادانی که باشیر مادر تغذیه می شوند تمامی ویتامین های مورد نیاز یک نوزاد ترم را دریافت می کنند به استثنای ویتامین .D
بنابراین نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند نیاز به مکمل ویتامین D از 2 ماهگی به بعد دارند .
ویتامین B12 :

شیر مادرانی که رژیم گیاهخواری مطلق دارند از نظر ویتامین B12 کمبود دارد ، بخصوص اگر مادر برای مدت زمان طولانی و در حین حاملگی این رژیم را داشته باشد. کمبود ویتامین B12همچنین در نوزدانی که مادرانشان کم خونی پرنیشیوز دارند و شیر مادر می خورند دیده می شود .

ویتامین K :

تامین ویتامین K مورد نیازدر نوزادان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کمبود ویتامین K باعث بیماری خونریزی دهنده نوزادان می شود. در بسیاری از موارد لازم است که به نوزادان بلافاصله بعد از تولد ویتامین K تزریق شود.
AI تا 6 ماهگی برای ویتامینK ، 2 میکروگرم و در 6 ماه دوم 2.5 میکروگرم در روز می باشد.
بنابراین بدون شک شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد بوده و ترکیب آن طوری است که انرژی و مواد معدنی مورد نیاز نوزاد را به طور مناسب تامین می کند.
همچنین حاوی عوامل ایمنی بوده که سیستم ایمنی نارس نوزاد را حمایت می کند و از بدن در مقابل عفونت محافظت می کند .شیر مادر از بروز اسهال ، عفونت گوش میانی پیشگیری می کند .واکنشهای الرژیک به پروتئین شیر مادر بسیار نادر است.
مطالعاتی که در جمعیت های مختلف انجام شده است نشان می دهد که شیر دهی از جهت تکامل ادراکی مفید بوده و از آسم کودکان پیشگیری کرده و می تواند مانع از اضافه وزن نوزادان نشود. به خاطر این دلایل از اهداف کودکان سالم ،ترویج تغذیه باشیر مادر برای نوزادان میباشد.
و ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی و شیر مادر همراه با تغذیه تکمیلی برای حداقل 12 ماه تاکید می شود.
دادن غذا به نوزاد زودتر از زمان تعیین شده باعث کاهش دریافت شیر ، زودتر از موعد گرفتن نوزاد از شیر و شانس ابتلابه آلرژی را در نوزاد افزایش می دهد. علاوه بر این شروع زودتر تغذیه تکمیلی باعث افزایش خطر بروز دیابت نوع I می شود .
تغذیه در 6 ماه دوم زندگی:
از سن 6 ماهگی به بعد شیر خوار علاوه بر شیر مادر به غذاهای کم حجم پر انرژی سالم و مناسب نیاز دارد این غذاها در بدو شروع، غلظتی بیشترا ز شیر مادر دارند و به تدریج بر مقدار غلظت و تنوع آنها افزوده میشود البته در این مدت هم هنوز غذای اصلی شیر خوار شیر مادراست.
ویژگی غذای کمکی:
§ با حجم کم دارای بیشترین انرژی باشد .
§ نرم و سهل الهضم باشد .
§ قابل تهیه, در دسترس, ارزان و مناسب عادات غذایی خانواده باشد .
§ امکان استفاده از آنها در حجم کم وبه دفعات وجود داشته باشد.


اصول تغذیه تکمیلی :


§ از موادی استفاده شود که در آینده در سفره خانواده وجود داشته باشد.
§ بعد از تغذیه شیر خوار باشیر مادر غذای کمکی به او داده شود و هرگز قبل ویا در فواصل تغذیه با شیرمادر از غذای کمکی استفاده نشود.
§ از یک قاشق مربا خوری شروع وبه تدریج بر مقدار آن اضافه شود به استثنای زرده تخم مرغ که به اندازه یک نخود شروع می شود.
§ بین اضافه کردن مواد غذایی مختلف 5 تا 7 روز فاصله باشد تا شیر خوار اول به یک غذا عادت کند و سپس غذاهای جدید به او داده شود .

نحوه شروع و استفاده از غذای کمکی:

ماه هفتم

هفته اول: فرنی آرد برنج (حساسیت شیر خوا ربه برنج از گندم کمتر است)
هفته دوم: حریره بادام

هفته سوم: سوپ حاوی گوشت بدون چربی (که به ترتیب اولویت و ارجحیت شامل گوشت گوسفند ،مرغ و گوساله)، برنج و هویج است .سپس هر سه روز یکبار یک نوع سبزی به سوپ اضافه گردد مانند جعفری ،گشنیز، لوبیا سبز ،کدو سبز و ...


اسفناج تا یکسالگی به کودک داده نمی شود.

نباید به سوپ نمک ، شکر وچاشنی افزود.

ماه هشتم

هفته اول: زرده تخم مرغ به رژیم غذایی شیر خوار اضافه می شود .(تا زیر یکسال از مصرف سفیده تخم مرغ توسط نوزادان اجتناب شود)
دو هفته دوم : ماست داده می شود. علاوه بر این از
v پوره های سیب زمینی و هویج نیز می توان استفاده کرد .

ماه نهم

هفته اول: می توان از حبوبات در سوپ شیر خوار استفاده کرد. مصرف حبوبات از عدس و ماش که هضم آسان تر دارند شروع می شود .
v اضافه کردن کره یا روغن به سوپ شیر خوارانی که خوب وزن نمی گیرند توصیه می شود .
هفته دوم: اضافه کردن آبمیوه ها (کیوی ، توتها ، خربزه ، آلبالو و گیلاس تا یکسالگی توصیه نمی شود )
ماه دهم

هفته اول = استفاده از میوه ها
هفته دوم= استفاده از سبزیهایی سبز در سوپ های نوزاد
v میوه ها و سبزیها جزء غذاهایی هستند که تقریبا در اواخر سال اول توصیه می شوند،زیرا کالری آنها نسبت به دیگر گروههای غذایی کمتر است.

به طور کلی در کودکان زیر یکسال توصیه می شود که از دادن غذاهای زیر اجتناب شود :

شیر گاو ، سفیده تخم مرغ، انواع توت ها، کیوی، گیلاس ، آلبالو، بادام زمینی ، پنیر، شکلات ، میگو ، فلفل، ادویه، ترشی، نمک ،نوشابه های گاز دار، لپه و نخود، عسل، اسفناج، کلم، قهوه، چای، آجیل، سوسیس، ذرت، ذانه انگور و دانه کشمش


[ بازدید : 22 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گروه آموزشی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]